Een zomer met Corona. Ruimtereizigers op staycation. Vinden we prima! We reizen een vakantie lang langs musea en tentoonstellingen in België. Gidsen zijn er nog niet, papieren bezoekersboekjes lijken plots besmettelijk. Dus met ons persoonlijk artonautkaartensetje hossen we langs kunstswerken overal ten lande. Eerste halte: Kris Martin – Exit in S.M.A.K. Gent.

Martin, één lettertje verschil met martian, marsman. De ideale bestemming voor ruimtereizigers!

Bij de fotoreeks Spatium trekken we eerst de kaart ‘zintuigen – niet aanraken aub’. We proberen met onze ogen het materiaal te voelen. Flarden van oude reisherinneringen schieten te binnen. We hoppen van het verzengend hete zand van een woestijn naar een diep ingesleten stenen van een Oostenrijks bergriviertje. Of zijn het foto’s van het koele marmer van een frisse Italiaanse kathedraal? Of stelt het de gelooide huid van een oude visser op een Portugees bankje voor? Groeven op een olifantenkont uit de zoo? Of misschien zijn het wel satellietbeelden van Mars (OK, daar zijn de ruimtereizigers zelf nog nooit geweest). Ruimtereiziger Karolien moest vooral denken aan een fotoreeks die ze zelf ooit maakte, en haalt de kaart ‘doe-het-zelf copycat’ boven. 

Wat de details van Spatium werkelijk voorstellen? Dat raad je nooit! Het zijn macro-opnames van de binnenkant van de schedel van een 15de eeuwse monnik.

KRIS MARTIN
Spatium, 2011
fotoreeks
Exit – S.M.A.K. Gent tot 3 januari 2021


Open kaart

De artonaut gebruikt zijn tastzin.


Open kaart

De artonaut doet het zelf: 

Alles op één lijn.

We zijn in doe-het-zelf-modus beland. Karolien begint het werk ‘Wanderer II’ te schetsen met een vloeiende lijn. De opdracht luidt ‘maak een lijntekening van een kunstwerk zonder je pen van je papier te halen’. Het beeld gelijkt. Maar de gouden munt, verstopt in de halfvergane schoen, die ontdekken we enkel maar via het gidsje .

We lopen verder en ontdekken dat Kris Martin ook lijntekeningenfan is .

In 34 tekeningen van z’n eigen schedel ‘Still Alive’ gaat hij een soortgelijk experiment aan.

We hebben nog een kaartje mee op zak ‘doe-het-zelf  de toevoeging’. Wat we willen toevoegen bij de bronzen confetti van Festum II is snel bedacht: beweging. Confetti moet vliegen, je omhullen, de ruimte door zoeven, dartelen in de lucht. Met confetti moet je de andere overvallen, rondstrooien tot ieders haren onder hangen en je ’s avonds in de badkamer nog enkele verdwaalde restjes terug vindt.

Bronzen confetti is pas feest wanneer het flikkert in het licht.

Maar ook enkele zalen verder toveren we de kaart ‘doe-het-zelf de toevoeging’ nog eens boven. We vragen ons af of onze eigen waterfles ontdekt zou worden als we ze aan de installatie ‘Water’ toevoegen? Wat denk jij?

Bij het laatste kunstwerk T.Y.F.F.S.H. trekken we de kaart ‘gespreksvoer – de eerste date’. We kiezen de vragen ‘wat zegt dit werk over je karakter’ en ‘hoe kan je kracht putten uit dit werk bij een probleem dat je ervaart’.

Ruimtereizigers dromen graag van verre reizen, van vliegen hoog over velden en bossen, van meedrijven op de wind.

Maar vliegen wordt soms ook vluchten, voetjes al lang niet meer op de grond. De belofte van vrijheid en vliegen wordt hier begrensd door een strak afgebakende ruimte met glazen plafond. Een witte zaal die de ballon indamt en tegelijkertijd geborgenheid biedt. De drang naar vrijheid wordt soms zo groot dat het iedere andere uitweg blokkeert. Het perkt ons denken in. Ook onze dromen van exotische bestemmingen zijn dit jaar door de wereldwijde coronastaycation ingetoomd. Maar betekent dat dat we niet kunnen ruimtereizen? Hebben we echt verre reizen nodig om ons te herbronnen? Om tot rust te komen? Om te digital detoxen?

Ruimtereizigers kunnen met een setje Artonautkaarten ook in Gent, Ronse of Lichtaart even helemaal weg van de dagelijkse wereld zijn.   

KRIS MARTIN
Wanderer II, 2011
S.M.A.K. Gent tot 3 januari 2021
KRIS MARTIN
Still Alive, 2011
S.M.A.K. Gent tot 3 januari 2021
Persoonlijkheidstest


Open kaart

Gespreksvoer voor de artonaut: 

Een eerste date in het S.M.A.K.