Het Billboard project in Antwerpen heeft dit jaar als ondertitel ‘de quarantaine editie’. Veel van de getoonde posters reflecteren dan ook over deze turbulente tijden. Wat betekenen afzondering en isolatie? Wat is contact? Wat zijn relaties? Vragen die direct oproepen tot een filosofisch gesprek!

De artonaut voegt daar graag een vraag aan toe. Uit de artonautkaart ‘filosoferen’ kiezen we voor de vraag ‘dit beeld doet me twijfelen’. Twijfel: heerlijk wankelen op twee benen.

Het beeld wankelt: veel scènes spreken elkaar tegen. We geraken het niet eens over het focuspunt. We vinden geen heldere lijn. Het is een collage, een wirwar, zoals het echte leven. En al helemaal zoals het echte leven in crisistijd. 

Het beeld wankelt. We vinden geen heldere lijn. Een collage, zoals het echte leven.

De ene artonaut dubt bij deze poster over eenzaamheid en isolement in drank en seks, helemaal anders dan in precoronatijden. De andere artonaut twijfelt erover of die vrouwenemancipatie niet gewoon een dun laagje vernis is gebleken nu vooral de moeders in haar omgeving hun kinderen opvangen. Vrouwen voor wie ‘in uw kot’ ook ineens ‘aan de haard’ werd.

We betwijfelen dat wat we hebben opgegeven in de lockdown ook allemaal echt zullen missen. Sommige stukken van ons luxeleven zoals goedkope vliegtickets en een kleerkast met meer outfits dan dagen in een jaar, hebben we snel losgelaten en het verlangen ernaar is verdampt. Maar het gezelschap en de verbondenheid die bij die drank hoorde of de ondernemingsvrijheden en -mogelijkheden die we hadden, daar blijven we naar hunkeren. En het gemis wordt enkel sterker. In crisis wordt duidelijker wat er echt toe doet. Heldere lijnen verschijnen toch uit het collagebeeld.

Deze poster  doet ons denken aan het burgerleven uit de avant-garde tijd, 100 jaar geleden met Picasso en kompanen. De scènes zien er wat burgerlijk uit: met wat lezen, wat drinken, wat hangen in de chaise longue of gezellig samen in onze kleine bubbel. 

Paul van Ostaijen
In turbulente tijden staat er veel op losse schroeven. Flarden Paul van Ostaijen vliegen ons gesprek binnen:

BOEM PAUKENSLAG
daar ligt alles plat
drama in volle slag
het gezin wankelt de fabriek wankelt
de eer wankelt ligt er
alle begrippen vallen 

Maar wat wankelt er nu in onze crisistijd? Welke begrippen liggen er voor jou plat? En wat moeten we -zonder twijfel – zo snel mogelijk weer opbouwen?
Kunst doet niet enkel twijfelen. Soms kan je ook door collages klare lijnen ontwaren.


Zonder titel

Marilou Dejans, 2020, 

poster,

Billboard Project: Quarantaine Editie


Open kaart

Gespreksvoer voor de artonaut: 

Een filosofisch gesprek bij een Billboard.