Met één blik op een werk, hoor je soms direct een hele klankband. Toen ik ‘Dempsey and Firpo’ van George Bellow hoorde, gonsde de stem van Rik de Saedeleer zaliger in m’n hoofd: ‘Oh oh, dag moeder, daar vliegt Dempsey het publiek in.’

‘Mensen springen op,
anderen duiken weg.
Ze gaan lopen, ze gaan lopen.
’t Is niet te geloven.
Volledig in paniek.’

Sommige kunstwerken vragen gewoon om een journalistiek artikel. Onderzoek het kunstwerk alsof jij een reporter bent. Wie zou je eerst om een reactie vragen? Welke scherpe vragen zou je stellen? Aan de scheidsrechter vragen of hij de match niet beter eerder stillegde? Of ga je de human interest-toer op en vraag je de man onder Dempsey hoe het met z’n nek gesteld is en of hij een schadevergoeding zou eisen? Of ruik je hier de gokmaffia en vraag je aan de man met het strikje achteraan of hij – gezien z’n heftige reactie – veel geld verloren heeft? Schrijf zo je eigen artikel of reportage over een kunstwerk samen.

Hoe de match trouwens afliep toen op 14 september 1923? De man die hier zo onelegant op z’n smikkel valt, Dempsey, werd uiteindelijk de winnaar! Al zien de bezoekers van het Whitney museum  al zo’n kleine eeuw hoe Dempsey op z’n smoel getimmerd wordt. Dempsey: matchwinnaar, maar voor eeuwig afgebeeld als loser. Het leven is niet eerlijk.


Dempsey and Firpo

George Bellows,  1924,

olieverf op doek, 130 × 161 cm

Whitney Museum of American Art

https://whitney.org/collection/works/214

George Bellows Dempsey & Firpo


Open kaart

Schrijfsels van de artonaut: 

De reporter